Jak radzić sobie ze stresem?

Drogie Opiekunki i Opiekunowie Osób Starszych!
Problem stresu dotyczy każdego człowieka. Nie istnieją ludzie, którzy go nie doświadczają. Ale czym on właściwie jest i jak sobie z nim radzić?

Stres to reakcja organizmu w odpowiedzi na sytuację, która zakłóca jego równowagę, obciąża lub przekracza zdolności do radzenia sobie z nią skutecznie. Jakie znaczenie odgrywa stres w Naszym życiu? Z punktu widzenia ewolucji, stres był ludziom potrzebny przede wszystkim w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia. Wzrost adrenaliny w organizmie powodował wyostrzenie zmysłów i w myśl zasady „walcz albo uciekaj”, zwiększał szanse na przeżycie.

Można więc pomyśleć, że stres nie jest aż tak negatywny, jak się powszechnie uważa. Problem pojawia się w momencie, gdy pewien poziom stresu utrzymuje się w Naszym ciele przez dłuższy czas. Wysoki poziom adrenaliny związany ze stresem osłabia układ odpornościowy, gdyż organizmy „przygotowany do radzenia sobie z niebezpieczeństwem” wyłącza funkcje ciała związane np. z odpornością na wirusy czy bakterie. Według badań aż 90% chorób jest pośrednio lub bezpośrednio powodowane przez stres. Pierwotnie tak ważna reakcja organizmu stała się największą zgubą współczesnej cywilizacji. Więc jak radzić sobie ze stresem?

Radzenie sobie ze stresem to bardzo szerokie zagadnienie, ale specjalnie dla Was przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pomogą obniżyć jego poziom:

Bądź osobą aktywną!
Aktywność fizyczna to jeden z prostych i skutecznych sposobów radzenia sobie ze stresem. Jesteś spięty? Idź na dłuższy spacer, siłownię lub basen!

Uwierz w siebie!
Należy zapamiętać, że to czy dobrze czy źle myślimy o sobie, bezpośrednio rzutuje na nasze życie i naszą odporność na stresujące czynniki np. w pracy. Bądźcie pewni siebie, a stres związany z trudnościami dnia codziennego znacząco ustąpi.

Naucz się odprężać i relaksować!
Organizm nie tylko potrafi szybko przyjąć postawę obronną, ale także potrafi się szybko i skutecznie odprężyć. Ważne jest, aby odciążyć ciało od stresu i pozwolić sobie na odpoczynek np. poprzez czytanie.

Korzystaj z pomocy!
Rozmowa z bliską osobą o tym co sprawia nam trudność lub zaprząta nasze myśli, potrafi nie raz radykalnie zmienić postrzeganie trudności. Jeśli problem jest bardziej złożony warto również skorzystać z porady psychologa lub psychoterapeuty.

Drogie Opiekunki i Opiekunowie! Trudno wprowadzić w swoim życiu zmiany, które zmniejszą ilość stresu, ale warto uświadomić sobie, że jego ograniczenie może pozytywnie wpłynąć na ogólny stan zdrowia. Warto więc czasem zapomnieć o wszystkich problemach życia codziennego i zwyczajnie się zrelaksować np. poprzez przygotowanie sobie ciepłej kąpieli lub przeczytanie ciekawej książki.