Jak dbać o stawy?

Drogie Opiekunki, Drodzy Opiekunowie Osób Starszych. Dolegliwości związane ze stawami to powszechnie występujący problem wśród Seniorów. Brak ruchu, niezdrowa dieta, czy przeciążenia fizyczne to jedne z najczęstszych przyczyn występowania problemów ze stawami. Stawy są ruchomymi połączeniami kości, czyli chrząstkami. Te chrząstki chronią powierzchnię kości przed ścieraniem się, a także amortyzują ruch. Z czasem kondycja chrząstek się pogarsza. Dodatkowo nieprawidłowa dieta, brak aktywności fizycznej czy przeciążenie organizmu wpływają na problemy z funkcjonowaniem stawów.

5 SPOSOBÓW NA DOBRĄ KONDYCJĘ STAWÓW

Odpowiednia profilaktyka może znacząco obniżyć ból i poprawić kondycję stawów. Zmiana stylu życia i nawyków żywieniowych mogą znacząco wzmocnić układ kostno-stawowy.
Przedstawiamy pięć sposobów na zachowanie dobrej kondycji stawów:

1. Aktywność fizyczna

Nawet umiarkowana aktywność fizyczna jest ogromnym wsparciem dla stawów i kręgosłupa. Decydując się na konkretny rodzaj aktywności fizycznej należy pamiętać o wyborze ćwiczeń, które koncentrują się na wykonywaniu płynnych ruchów. Szczególnie poleca się aqua aerobic, nordic walking czy w miarę możliwości jazda na rowerze.
Opiekunki i Opiekunowie pamiętajcie, że Podopieczni cierpiący na przewlekłe dolegliwości stawów powinni skonsultować zakres ćwiczeń z lekarzem, gdyż niewłaściwy ich dobór może wpłynąć niekorzystnie na stan chorego.

2. Zdrowy styl życia i odpowiednia dieta

Wiele nawyków związanych z wykonywaniem czynności domowych również pogarsza kondycję stawów. Noszenie ciężkich zakupów w jednej torbie czy zgarbiona postawa podczas oglądania telewizora także obciążają stawy. Należy więc o tym pamiętać i zmieniać swoje nawyki.
Dla zachowania sprawnych kości należy także zastosować dietę bogatą w składniki odżywcze, takie jak kwasy omega-3, biało oraz witaminę D i C, które nie tylko poprawiają kondycję stawów, ale także łagodzą dolegliwości takie jak ból, czy sztywnienie stawów. Zaleca się więc spożywać ryby morskie, owoce morza, orzechy, migdały. Należy pamiętać także o spacerach w słoneczne dni, bo to słońce dostarcza najwięcej witaminy D.

3. Utrzymanie właściwej wagi ciała

Odpowiednia waga ciała sprawia, że kości nie są nadmiernie obciążone, ułatwia także systematyczną aktywność fizyczną tak bardzo ważną dla dobrej kondycji stawów. Dowiedziono, że otyłość jest jedną z najczęstszych przyczyn chorób zwyrodnienia stawów.

4. Właściwy dobór obuwia

Odpowiednie obuwie jest kwestią często bagatelizowaną, ale to właśnie właściwe ułożenie stopy w bucie ma znaczenie dla zachowania dobrej kondycji stawu kolanowego i biodrowego.
O odpowiednim obuwiu należy pamiętać nie tylko w przypadku wykonywania aktywności fizycznej, ale także na co dzień, przy wykonywania rutynowych czynności.

5. Odpowiednia regeneracja stawów

Istnieje skuteczna metoda regeneracji stawów, jest nią suplementacja diety. Aby zregenerować stawy, należy dostarczyć odpowiednią ilość kwasu hialuronowego, który poprawi ruchomość stawów, oraz siarczanu chondroityny, który zwiększa elastyczność tkanki chrzęstnej oraz wspiera jej regenerację. Tego rodzaju suplementy diety dostępne są w aptekach.


Drogie Opiekunki, Drodzy Opiekunowie Osób Starszych zachęcajcie więc Podopiecznych do dbania o stawy, wykonując z nimi odpowiednie ćwiczenia oraz stosując dietę również zadbacie o swoje stawy, aby uniknąć problemów w przyszłości.