Czym jest cholesterol i jak zachować jego odpowiedni poziom

Drogie Opiekunki, Drodzy Opiekunowie Osób Starszych.
Jak powszechnie wiadomo, cholesterol cieszy się złą sławą, gdyż odpowiada za szereg chorób układu krążenia. Dzieje się tak, gdy w organizmie jest go zbyt dużo. Zdrowie Seniora zależy więc, w dużej mierze, od jego prawidłowego poziomu. Ale czym właściwie jest cholesterol i jak zachować jego odpowiedni poziom?

Cholesterol to rodzaj tłuszczu, który pełni w naszym organizmie szereg ważnych funkcji. Wchodzi w skład wszystkich komórek, a szczególnie ważny jest dla komórek mózgowych oraz komórek układu nerwowego. Jest również niezbędny w procesie trawienia i wchłaniania tłuszczów. Krótko mówiąc, bez cholesterolu nie powstałoby życie. Tworzą go dwie grupy: HDL czyli tak zwany dobry cholesterol oraz LDL uważany za zły cholesterol.

Wiele osób uważa, że obniżenie poziomu cholesterolu u Seniorów będzie miało pozytywny wpływ na ich zdrowie. Jednakże, przed przystąpieniem do wszelkiego rodzaju diet obniżających poziom cholesterolu, warto dowiedzieć się jaki poziom jest prawidłowy. Uznaje się, że jest to 150 mg na 100 ml krwi, natomiast u Osób Starszych poziom ten może być podniesiony, ale nieprzekraczający 200 mg na 100 ml krwi. Warto pamiętać, że jest to wartość uogólniona!

Co należy robić, aby zachować cholesterol na prawidłowym poziomie?

Po pierwsze odpowiednie odżywianie. W diecie Seniora z podwyższonym poziomem cholesterolu powinno się ograniczyć spożywanie tłuszczów zwierzęcych, czyli nabiału, tłustych serów, czy śmietany i mleka, a mięso zwierzęce często zastępować rybami, zawierającymi kwasy tłuszczowe omega-3. Ich uwzględnienie w jadłospisie skutecznie obniży poziom złego, a podwyższy poziom dobrego cholesterolu. Szkodliwa jest również sól, którą powinniśmy zastępować ziołami. Lekarze coraz częściej radzą, aby dodawać niewielką ilość czosnku do jedzenia, który także obniża poziom złego cholesterolu.

Nie zapominajmy o witaminach i minerałach! Szczególnie ważne dla odpowiedniego poziomu cholesterolu są enzymy produkowane za pośrednictwem witamin z grupy B i E. Witaminy B możemy znaleźć w nasionach roślin strączkowych, produktach zbożowych, brązowym ryżu czy rybach. Witaminy E znajdą się natomiast w olejach roślinnych, migdałach, brukselce i innych zielonych warzywach. Oprócz witamin, Seniorom zaleca się spożywanie magnezu, dzięki któremu w tętnicach nie tworzą się złogi cholesterolu.

W działaniach profilaktycznych duże znaczenie ma aktywność fizyczna Osób Starszych. Regularne ćwiczenia dla Seniorów pomogą w utrzymaniu cholesterolu na prawidłowym poziomie.

Pamiętaj!
Ocenę wyników badań nad poziomem cholesterolu należy pozostawić lekarzowi, który po uwzględnieniu takich czynników jak ogólny stan zdrowia, styl życia, masa ciała czy choroby towarzyszące, będzie mógł uznać czy dany poziom cholesterolu można uznać za prawidłowy!