8 przyczyn bólu pleców

Drogie Opiekunki i Drodzy Opiekunowie Osób Starszych!
Dyskomfort związany z bólem pleców jest Nam wszystkim doskonale znany. Jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę, co jest jego źródłem. Przyczyny bólu pleców są różne, niektóre mniej, inne bardziej poważne. Przedstawiamy Wam8 najczęstszych przyczyn bólu kręgosłupa, z którymi mamy do czynienia:

  1. Dyskopatia.
    Charakteryzuje ją nagły „postrzałowy” ból, uniemożliwiający chodzenie, a nawet wyprostowanie się. Ból ten promieniuje do kończyn dolnych. Często bywa tak, że powodem tego bólu jest dźwiganie ciężkich przedmiotów lub nagłe schylenie się.
     
  2. Skolioza.
    Czyli boczne skrzywienie kręgosłupa, które powoduje nagłe bóle. Jej przyczynami są wady wrodzone lub zaniedbanie utrzymywania prawidłowej postawy ciała. Inną przyczyną jest noszenie ciężkich toreb lub plecaków na jednym ramieniu. Wcześnie zaobserwowane objawy można korygować ćwiczeniami, jednak przed podjęciem jakichkolwiek ćwiczeń korygujących, należy udać się do specjalisty.
     
  3. Nadwaga.
    Zbyt duża masa ciała jest ogromnym obciążeniem dla kręgosłupa. Może ona prowadzić do powstania choroby zwyrodnieniowej, która będzie przejawiała się m.in. silnym bólem kręgosłupa.
     
  4. Siedzący tryb życia.
    Wykonywanie pracy w pozycji siedzącej prędzej czy później prowadzi do bólu pleców. Ważne jest, aby pilnować swojej postawy. Eksperci zalecają siedzenie na krześle lekko odchylonym do tyłu. Więcej informacji na temat ergonomicznej postawy można znaleźć w Internecie.
     
  5. Chodzenie na obcasach.
    Buty na wysokim obcasie dodatkowo obciążają kręgosłup. W konsekwencji może pojawić się ból pleców. Dlatego wybierając się na zakupy należy zwrócić uwagę na wybór obuwia oraz w miarę możliwości korzystanie z wózka, a nie koszyka, który pełen zakupów skrzywia Naszą postawę.
     
  6. Niewłaściwy sposób podnoszenie przedmiotów.
    Dla zdrowia Naszego kręgosłupa ważny jest także sposób w jaki się schylamy. Należy pamiętać, że nie powinniśmy schylać się poprzez zginanie w pasie, gdyż w sytuacji podnoszenia ciężkich przedmiotów, możemy nadwyrężyć kręgosłup, a to staje się przyczyną bólu. Podczas prawidłowego podnoszenia powinno się lekko ugiąć nogi w kolanach i nie wyginać kręgosłupa.
     
  7. Zła pozycja przyjmowana w czasie snu.
    Najlepszą pozycją dla kręgosłupa jest sen w pozycji embrionalnej i stosowanie możliwie jak najniższej poduszki. Zbyt wysoka poduszka sprawia, że kręgosłup w części szyjnej przyjmuje nienaturalną postawę, aktywuje do pracy mięśnie, które pozostają spięte całą noc, czego efektem jest ból kręgosłupa i zmęczenie!
     
  8. Stres.
    Okazuje się, że stres również wpływa na dolegliwości bólowe. Przy długotrwałym stresie odruchowo napinamy mięśnie – w tym mięśnie pleców i karku. To z kolei powoduje zwężenie naczyń krwionośnych i niedotlenienie. Aby uniknąć nieprzyjemnych skutków zdenerwowania, należy korzystać z technik relaksacyjnych. Warto wykonywać również masaż.
     

Opiekunko, Opiekunie!
Pamiętajmy, że bólu pleców nie można lekceważyć. Jeśli nie potrafimy znaleźć przyczyny bólu, ani nie znamy sposobu jak go zwalczyć, należy udać się do specjalisty, ponieważ nieodpowiednie zabiegi i ćwiczenia, mogą pogorszyć sytuację i Nasze samopoczucie. Ortopeda jest w stanie polecić Nam dobrych rehabilitantów, którzy sprawnie przeprowadzą leczenie.