Praca  dla Opiekunek i Opiekunów osób starszych w Niemczech

Phishing i pharming, czyli „Bezpieczny Internet” po raz dziesiąty

Phishing i pharming, czyli „Bezpieczny Internet” po raz dziesiąty
Jak korzystać z Internetu, aby nie stać się ofiarą przestępstwa? Co znaczą słowa „phishing” i „pharming”? Komenda Główna Policji przestrzega, że Internet to nie tylko źródło ciekawych informacji, czy sposób na załatwienie ważnych spraw, ale także – niestety – potencjalna pułapka, gdyż nieznajomość metod stosowanych przez internetowych przestępców może narazić użytkownika sieci na utratę danych lub pieniędzy. W tym roku po raz dziesiąty obchodzimy w Polsce „Dzień bezpiecznego Internetu”.

Chociaż „Dzień bezpiecznego Internetu” został zainicjowany przez Komisję Europejską i ma zwrócić uwagę na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do sieci, to przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z Internetu obowiązuje wszystkich, bez względu na wiek.

Przestępcy działający w sieci często posługują się metodą tzw. phishingu. Phisher rozsyła pocztą elektroniczną wiadomości, które łudząco przypominają oficjalną korespondencję z banku, serwisu aukcyjnego lub innych portali. Zazwyczaj informują one o konieczności ponownego reaktywowania konta. W mailu znajduje się odnośnik do strony, na której można dokonać ponownej aktywacji konta. Pomimo że witryna z wyglądu przypomina prawdziwą stronę, w rzeczywistości jest to przygotowana przez przestępcę pułapka. Niczego nieświadomi użytkownicy ujawniają swoje dane uwierzytelniające (kody pin, identyfikatory i hasła).

„Robaki” i pharming

Innym sposobem działania cyberprzestępców jest wykorzystywanie złośliwego oprogramowania, zwanego w zależności od swojej formy: robakami, końmi trojańskimi (trojanami) lub wirusami. Takiego „robaka” można ściągnąć, korzystając z zainfekowanych witryn internetowych.

Bardziej zaawansowaną, a co za tym idzie niebezpieczniejszą dla użytkownika oraz trudniejszą do wykrycia formą phishingu, jest tzw. pharming. Zamiast wysyłania fałszywych wiadomości e-mail, przestępcy przekierowują użytkowników wpisujących prawidłowe adresy np. swojego banku, na fałszywe strony internetowe.

Pamiętaj, że…
  • serwisy nie wysyłają e-maili z prośbą o odwiedzenie i zalogowanie się na stronie,

  • nie należy otwierać hiperłączy bezpośrednio z otrzymanego e-maila,

  • trzeba regularnie uaktualniać system i oprogramowanie,

  • nie wolno przesyłać mailem żadnych danych osobistych - w żadnym wypadku nie wypełniajmy danymi osobistymi formularzy zawartych w wiadomości e-mail,

  • zastanówmy się nad napisaniem wiadomości e-mail zwykłym tekstem zamiast HTML,

  • banki i instytucje finansowe stosują protokół HTTPS tam, gdzie konieczne jest zalogowanie do systemu. Adres strony WWW rozpoczyna się wtedy od wyrażenia 'https://', a nie 'http://'. Jeśli strona z logowaniem nie zawiera w adresie nazwy protokołu HTTPS, powinno się zgłosić to osobom z banku i nie podawać na niej żadnych danych,

  • jeśli podejrzewasz, że odwiedzana przez Ciebie witryna jest fałszywa, natychmiast zawiadom policję lub pracowników danego banku odpowiedzialnych za jego funkcjonowanie w sieci.
Zahasłuj swoje hasło

Jedną z podstawowych zasad, jakich należy przestrzegać, aby zabezpieczyć swoje dane, jest używanie haseł składających się z małych i wielkich liter, cyfr i znaków specjalnych, o długości powyżej 8 – 10 znaków. Warto również zmieniać je co pewien czas, zwłaszcza po wykryciu przez program antywirusowy złośliwego oprogramowania. Nie należy zapisywać haseł i pinów w nieszyfrowanych plikach tekstowych na twardym dysku. Jeżeli korzystamy w domu z sieci bezprzewodowej (WiFi), odpowiednio skonfigurujmy router. Hasła zabezpieczające należy tworzyć, używając cyfr, małych i dużych liter oraz znaków specjalnych. Przy kupnie routera sugerujmy się nie tyle ceną, co możliwością szyfrowania WPA czy WPA2.

3 zasady bezpieczeństwa
  • używajmy programów antywirusowych, które uchronią nas przed niepożądanymi wirusami i innymi niebezpieczeństwami. Nie zapomnijmy o systematycznej aktualizacji,

  • uważajmy na e-maile niewiadomego pochodzenia, które zawierają podejrzane załączniki, nigdy ich nie otwierajmy,

  • nie odpisujmy na spamy, ponieważ nasz e-mail zostanie uznany za aktywny i będą do nas przysyłane kolejne wiadomości z podejrzaną treścią.
Zakupy w sieci

Zdarza się, że zamiast zamówionego na portalu aukcyjno-ogłoszeniowym towaru, w paczce przychodzą kamienie czy stare gazety. Jeśli ktoś otrzymał zapłatę za towar i nie wysłał go zamawiającemu, popełnił wyłudzenie, czyli nic innego jak oszustwo. Za taki czyn kodeks karny przewiduję karę nawet do 8 lat pozbawienia wolności.

Co powinno obudzić naszą czujność? Przede wszystkim niska cena, a także negatywne komentarze na temat sprzedającego. Ważne jest także to, od kiedy sprzedawca jest zalogowany w serwisie i ile osób korzystało z jego usług. Jeśli sprzedającym jest firma, warto sprawdzić, czy rzeczywiście istnieje. Potwierdzajmy wygranie licytacji, ale z wpłatą pieniędzy poczekajmy kilka dni, żeby upewnić się, czy wszystko jest w porządku. Opóźni to czas dostawy, ale w przypadku gdy konto firmy na portalu aukcyjnym zostało przejęte przez osobę podszywającą się, zmniejszamy ryzyko. W ciągu tych kilku dni prawdziwy właściciel zorientuje się i powiadomi portal aukcyjny, a oni nas. Koniecznie gromadźmy też całą korespondencję ze sprzedającym. Nie zajmuje wiele miejsca, a jest bezcennym dowodem kontaktów ze sprzedającym.

Dziecko w sieci

Rodzicu:
  • rozmawiaj z dzieckiem, omawiaj kwestie bezpiecznego korzystania z sieci,

  • kontroluj, co dziecko robi w sieci, jakie strony odwiedza,

  • zapytaj informatyka o możliwość blokady niektórych stron.
Poradnik młodego internauty
  • pamiętaj, że przyjaciele poznani w Internecie mogą nie być tymi, za których się podają – w rzeczywistości możesz rozmawiać z osobą, która ma wobec Ciebie złe zamiary,

  • nie podawaj w Internecie swojego nazwiska, wieku, numeru telefonu – posługuj się nickiem,

  • nie umawiaj się z osobami poznanymi przez Internet,

  • uważaj na e-maile otrzymane od nieznajomych, nigdy nie otwieraj podejrzanych załączników ani linków przesłanych Ci przez nieznaną osobę,

  • traktuj innych z szacunkiem,

  • pokaż rodzicom swoje ulubione strony, opowiedz o „wirtualnych” znajomych,

  • gdy się boisz, czujesz niepewnie, masz poczucie zagrożenia - szukaj pomocy u dorosłych: rodziców, pedagoga, policjanta.

Nasze certyfikaty

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1 z dnia 2016.05.04); zwanego dalej Rozporządzeniem, informujemy, iż:
  1. Współadministratorami danych osobowych są Pronobel sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, ul. Młyńska 8, 44-100 Gliwice oraz DE Pronobel sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Gliwicach, ul. Młyńska 8, 44-100 Gliwicach. Dane osobowe przetwarzane są w celu:
    • umieszczenia danych osoby, której te dane dotyczą w bazie kandydatów, prowadzenia postępowań rekrutacyjnych z udziałem osób, których dane dotyczą i podjęcia kontaktu z tą osobą w szczególności w celu przedstawienia jej ofert pracy;
    • zawarcia z osobami, których dane dotyczą umów cywilnoprawnych stanowiących podstawę zatrudnienia przy opiece nad osobami starszymi i wykonywania tych umów, a także podjęcia czynności służących przygotowaniu zawarcia tych umów.
  2. Podanie danych osobowych i wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne lecz konieczne do skorzystania z formularza kontaktowego. Dane osobowe są przechowywane do czasu wycofania zgody na przetwarzanie tych danych. Wycofanie zgody uniemożliwi umieszczenie osoby, której dane dotyczą w bazie kandydatów i wykorzystanie podanych danych osobowych do kontaktu w szczególności w celu przedstawienia tej osobie ofert pracy.
  3. Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo uzyskania dostępu do własnych danych osobowych, ich sprostowania i usunięcia, a także żądania ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia danych w warunkach określonych powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Osobie, której dane dotyczą przysługuje też prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych w każdym przypadku zaistnienia podejrzenia, że przetwarzanie jego danych osobowych następuje z naruszeniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
  4. Dane osobowe klienta mogą być przekazywane podmiotom trzecim – agencjom pośrednictwa oraz zleceniobiorcom administratora danych osobowych w związku z realizacją umowy dotyczącej zapewnienia pomocy osobom starszym i/lub chorym przy prowadzeniu gospodarstwa domowego.
  5. Dane osobowe są przechowywane przez okres trwania stosunków prawnych wynikających z zawartych umów, a także po ich ustaniu, przez okres przedawnienia roszczeń związanych z realizacją tych umów, wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
  6. Przysługuje Pani/Panu prawo uzyskania dostępu do własnych danych osobowych, ich sprostowania i usunięcia, a także żądania ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia danych w warunkach określonych powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
  7. Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych w każdym przypadku zaistnienia podejrzenia, że przetwarzanie jego danych osobowych następuje z naruszeniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
  8. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do zawarcia umowy zlecenia/umowy o współpracy w związku z koniecznością identyfikacji strony tej umowy i jej rozliczenia.
  9. Decyzje w oparciu o podane przeze Panią/Pana dane nie są podejmowane w sposób zautomatyzowany.
  10. Dopuszcza się możliwość pozyskania dodatkowych danych osobowych, na podstawie wyrażonej Panią/Pana przeze mnie, dobrowolnej i odwołalnej w każdym czasie zgody. Dane, o których mowa w zdaniu poprzednim służyć będą administratorowi danych do realizacji celu wyraźnie określonego w treści wyrażonej przeze mnie zgody.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych wskazanych w formularzu przez współadministratorów - Pronobel sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, ul. Młyńska 8 oraz DE Pronobel sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Gliwicach, ul. Młyńska 8 w celu umieszczenia moich danych w bazie kandydatów i kontaktowania się ze mną w sprawie ofert pracy.