Praca  dla Opiekunek i Opiekunów osób starszych w Niemczech

Jak kupować bezpiecznie w Internecie?

Jak kupować bezpiecznie w Internecie?

Zakupy w e-sklepach są z reguły tańsze i wygodniejsze niż zakupy w tradycyjnych marketach. Dzięki szerokiej ofercie sklepów internetowych dotarcie do poszukiwanych produktów zajmuje mniej czasu. Aby w pełni cieszyć się e-zakupami musimy pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Jak kupować bezpiecznie w sieci radzi Tomasz Grygieńć, współwłaściciel jednego ze sklepów internetowych.

Powszechny dostęp do Internetu oraz rozwój jego narzędzi zachęca coraz więcej konsumentów do korzystania z wirtualnych zakupów. E-sklepy otwarte są 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, co pozwala bez wychodzenia z domu porównać oferty proponowane przez sprzedawców, przeczytać opinie innych internautów na temat danego produktu i podjąć w spokoju decyzję o ewentualnym zakupie. Ważne jednak, by być świadomym e-konsumentem i wiedzieć w jaki sposób zapewnić sobie bezpieczeństwo korzystania z sieci. Właściciel sklepu internetowego wskazuje pięć podstawowych zasad bezpiecznych e-zakupów.

1. Sprawdź wiarygodność e-sklepu

Zanim zdecydujemy na się zakupy w wybranym sklepie internetowym, należy upewnić się, że jest on godny zaufania. Najłatwiejszym sposobem jest zapytanie o zdanie znajomych, którzy korzystali z usług tego sprzedawcy albo zapoznać się z opiniami innych internautów. W sieci bez problemu znajdziemy fora dyskusyjne, na których wypowiadają się osoby zadowolone z transakcji, bądź przestrzegające innych przed oszustami. Doskonałym sposobem na zweryfikowanie sklepu jest także wizyta na internetowych porównywarkach i serwisach opiniujących, gdzie opinie o sklepie wystawiają tysiące internautów. Ważne jest dokładnie przejrzenie witryny sklepu – sprawdzenie, czy znajdują się na niej pełne dane przedsiębiorstwa, czyli pełna nazwa i adres, numer KRS oraz organ, który zarejestrował działalność, a także telefon kontaktowy i regulamin serwisu.

2. Chroń swoje dane

Logując się do swoich ulubionych sklepów czy płacąc za usługi przelewami internetowymi pozostawiamy po sobie ślad w postaci danych osobowych.Aby uniknąć niebezpieczeństwa przejęcia informacji podczas e-zakupów, najlepiej operacji finansowych dokonywać na komputerze domowym, do którego dostęp mają tylko osoby zaufane. Jeśli okoliczności zmuszają nas do skorzystania z kawiarenki internetowej, należy pamiętać o poprawnym wylogowaniu się ze strony i nie korzystaniu z opcji autouzupełniania danych.

Istotne jest również, aby upewnić się, że na stronie logowania połączenie jest szyfrowane. Czasem taka informacja pojawia się przy rejestracji, jeśli tak nie jest można to łatwo sprawdzić w adresie strony internetowej. Powinien zaczynać się od „https”, natomiast w prawym dolnym rogu okna przeglądarki pojawia się symbol zamkniętej kłódki.

3. Płać z głową

Jeszcze kilka lat temu skłanialiśmy się raczej do płatności przy odbiorze paczki, jest to jednak droższe rozwiązanie, ponieważ za przesyłkę za pobraniem przeważnie płacimy więcej. Tańszą alternatywą jest korzystanie z przelewów bankowych lub kart płatniczych. Obok popularnych kart kredytowychi debetowych, można używać wirtualnych kart przedpłaconych, które zyskują coraz większą popularność wśród miłośników internetowych zakupów. Taka karta nie musi nawet przypominać zwykłej karty płatniczej – właściciel otrzymuje jedynie numer, datę ważności oraz kod CVV2/CVC2 (który jest niezbędny przy płatnościach kartą), co zabezpiecza przed dostaniem się danych w niepowołane ręce.

Najszybszym i najwygodniejszym w tej chwili sposobem płatności są tak zwane e-płatności. Dzięki nim można dokonać zapłaty za zamówiony towar przy pomocy karty kredytowej lub płatniczej już podczas finalizacji zamówienia. Kupujący zostaje przekierowany na stronę swojego banku, gdzie automatycznie zostają uzupełnione dane do przelewu. Wkrótce po dokonaniu transakcji sprzedawca zostaje powiadomiony o płatności, w związku z czym zamówienie jest realizowane najczęściej bezpośrednio po jego złożeniu, a nie jak w przypadku płatności przelewem internetowym dopierow momencie wpłynięcia środków na konto sprzedającego.

4. Nie bój się zwracać i reklamować, jeżeli towar nie spełnia Twoich oczekiwań

Klienci e-sklepów z racji dokonywania transakcji na odległość są bardziej chronieni prawem konsumenckim niż w tradycyjnych sklepach. Konsument robiący zakupy przez Internet może odstąpić od umowy kupna bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od otrzymania produktu. Wysyłając towar do sprzedawcy kupujący powinien dołączyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sklep ma obowiązek poinformować o prawie zwrotu w regulaminie umieszczonym na swojej stronie.W przeciwnym wypadku termin zwrotu wydłuża się do 3 miesięcy.

Jeżeli towar jest wadliwy lub nie odpowiada opisowi na stronie sprzedawcy, oprócz możliwość zwrotu, możemy zareklamować towar kupiony w Internecie na takich samych warunkach jak w tradycyjnym sklepie. Reguluje to Ustawa o Szczególnych Warunkach Sprzedaży Konsumenckiejz 2002 r., ale jedynie w zakresie zakupów w sklepach będących przedsiębiorstwami. Jeżeli kupujemy od osoby fizycznej (nie od firmy) np. na portalu aukcyjnym, reklamację regulują przepisy Kodeksu Cywilnego. Jest to jednak ta sama odpowiedzialność za wady fizyczne towaru. Różnica polega na tym, że reklamację należy zgłosić w ciągu miesiąca od wykrycia usterki, a sprzedawca odpowiada za towar tylko przez rok od zakupu.

5. Chroń dzieci

Zdarza się, że osoby niepełnoletnie dokonują bez wiedzy dorosłych zakupów w sieci, a odpowiedzialność prawną za zawartą przez dziecko umowę kupna-sprzedaży ponosi opiekun.W takim przypadku to rodzice muszą zapłacić za rzeczy, których nie planowali kupić. Często również skutkuje dostępem do produktów przeznaczonych wyłącznie dla dorosłych. Pamiętajmy, że w Internecie krąży wiele treści niebezpiecznych dla małoletnich. Dlatego warto kontrolować dostęp podopiecznych do sieci. Przed dostępem do obszarów wirtualnego świata nieprzeznaczonych dla dzieci chronią specjalne programy filtrujące i moduły kontroli rodzicielskiej.

Internet jest jednym z największych dobrodziejstw naszych czasów. Kluczem do bezpiecznego korzystania z sieci jest świadomość użytkownika i rozumienie świata wirtualnych zakupów. Korzystanie ze sklepów internetowych jest wygodnym i prostym rozwiązaniem, jeżeli jednak jakiś sklep budzi nasze wątpliwości, lepiej nie ryzykować. Najbezpieczniejsze są te, które uzyskują najlepsze referencje od tysięcy internautów.

Nasze certyfikaty

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1 z dnia 2016.05.04); zwanego dalej Rozporządzeniem, informujemy, iż:
  1. Współadministratorami danych osobowych są Pronobel sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, ul. Młyńska 8, 44-100 Gliwice oraz DE Pronobel sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Gliwicach, ul. Młyńska 8, 44-100 Gliwicach. Dane osobowe przetwarzane są w celu:
    • umieszczenia danych osoby, której te dane dotyczą w bazie kandydatów, prowadzenia postępowań rekrutacyjnych z udziałem osób, których dane dotyczą i podjęcia kontaktu z tą osobą w szczególności w celu przedstawienia jej ofert pracy;
    • zawarcia z osobami, których dane dotyczą umów cywilnoprawnych stanowiących podstawę zatrudnienia przy opiece nad osobami starszymi i wykonywania tych umów, a także podjęcia czynności służących przygotowaniu zawarcia tych umów.
  2. Podanie danych osobowych i wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne lecz konieczne do skorzystania z formularza kontaktowego. Dane osobowe są przechowywane do czasu wycofania zgody na przetwarzanie tych danych. Wycofanie zgody uniemożliwi umieszczenie osoby, której dane dotyczą w bazie kandydatów i wykorzystanie podanych danych osobowych do kontaktu w szczególności w celu przedstawienia tej osobie ofert pracy.
  3. Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo uzyskania dostępu do własnych danych osobowych, ich sprostowania i usunięcia, a także żądania ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia danych w warunkach określonych powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Osobie, której dane dotyczą przysługuje też prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych w każdym przypadku zaistnienia podejrzenia, że przetwarzanie jego danych osobowych następuje z naruszeniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
  4. Dane osobowe klienta mogą być przekazywane podmiotom trzecim – agencjom pośrednictwa oraz zleceniobiorcom administratora danych osobowych w związku z realizacją umowy dotyczącej zapewnienia pomocy osobom starszym i/lub chorym przy prowadzeniu gospodarstwa domowego.
  5. Dane osobowe są przechowywane przez okres trwania stosunków prawnych wynikających z zawartych umów, a także po ich ustaniu, przez okres przedawnienia roszczeń związanych z realizacją tych umów, wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
  6. Przysługuje Pani/Panu prawo uzyskania dostępu do własnych danych osobowych, ich sprostowania i usunięcia, a także żądania ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia danych w warunkach określonych powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
  7. Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych w każdym przypadku zaistnienia podejrzenia, że przetwarzanie jego danych osobowych następuje z naruszeniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
  8. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do zawarcia umowy zlecenia/umowy o współpracy w związku z koniecznością identyfikacji strony tej umowy i jej rozliczenia.
  9. Decyzje w oparciu o podane przeze Panią/Pana dane nie są podejmowane w sposób zautomatyzowany.
  10. Dopuszcza się możliwość pozyskania dodatkowych danych osobowych, na podstawie wyrażonej Panią/Pana przeze mnie, dobrowolnej i odwołalnej w każdym czasie zgody. Dane, o których mowa w zdaniu poprzednim służyć będą administratorowi danych do realizacji celu wyraźnie określonego w treści wyrażonej przeze mnie zgody.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych wskazanych w formularzu przez współadministratorów - Pronobel sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, ul. Młyńska 8 oraz DE Pronobel sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Gliwicach, ul. Młyńska 8 w celu umieszczenia moich danych w bazie kandydatów i kontaktowania się ze mną w sprawie ofert pracy.