Praca  dla Opiekunek i Opiekunów osób starszych w Niemczech

Jak chronić swoje oszczędności?

Jak chronić swoje oszczędności?
Według danych Narodowego Banku Polskiego 66 proc. Polaków posiada karty bankowe. Rozwój elektronicznych produktów bankowych niesie za sobą wiele korzyści, ale też powoduje wzrost przestępstw. Warto przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa.

1. Na jakie zagrożenia narażamy się korzystając z kart bankowych?

- Wraz z upowszechnieniem się kart bankowych, pojawił się problem z ich utylizacją. Należy możliwie najskuteczniej zniszczyć nośnik. Jednak nawet przecięty na pół nie jest wystarczająco uszkodzony. Dobry haker bez problemu będzie w stanie skopiować zawartość paska magnetycznego i odzyskać dane potrzebne do wyrobienia duplikatu naszej karty. W przypadku kart kredytowych (tzw. wypukłych) bez mechanicznego zniszczenia całej karty odtworzenie jej fizycznego wizerunku wystarczy do obciążania karty w trybie off-line, czyli wyłącznie na podstawie odczytanych i odtworzonych przez oszustów danych.

2. Jak w związku z tym możemy zabezpieczyć dostęp do naszych danych zapisanych na karcie bankowej?

- Jedynym sposobem zabezpieczenia dostępu do naszego konta jest całkowite fizyczne zniszczenie karty bankowej. Należy pamiętać o niszczeniu starych kart bankowych na najdrobniejsze ścinki, najlepiej o maksymalnej wielkości 4x35 mm. Jeżeli ścinek ma wymiary 140mm2 (4x35mm) a karta ma wymiar 85x54, czyli 4590mm2 to oznacza, że karta plastikowa będzie zniszczona na 32 drobne kawałki.

3. Czy są jakieś normy określające jaki rozmiar ścinka jest wystarczająco mały, aby uniemożliwić odczyt danych z nośnika?

- Tak istnieją takie normy. Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście używanie specjalistycznych urządzeń, które według normy DIN 66399 mają stopnie bezpieczeństwa P-4, O-4 oraz T-4. Co to oznacza w praktyce? Urządzania tnące na tak drobne ścinki stwarzają barierę nawet dla osób dysponujących odpowiednią wiedzą i sprzętem potrzebnym do skopiowania danych zapisanych na zniszczonych kartach plastikowych.

4. Jaka jest skala przestępstw dotyczących elektronicznych produktów bankowych?

- Według danych pochodzących od banków i agentów rozliczeniowych, w latach 2004 – 2009 zanotowano ponad 20 tysięcy oszustw, dokonanych za pomocą kart bankowych. Wraz ze wzrostem ilości przestępstw pojawiają się nowe pomysły i procedury bezpieczeństwa zwiększające bezpieczeństwo transakcji oraz użytkowników.

5. Czy obecny poziom zabezpieczeń oferowanych przez banki jest wystarczający?

- Wzrostu liczby fraudów, czyli przestępstw związanych z kartami bankowymi nie powstrzymuje nawet ciągłe podnoszenie poziomu zabezpieczeń stosowanych przez instytucje finansowe. Dlatego nie zwalnia nas to z obowiązku przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

Na pytania odpowiadał Marcin Sobaniec, Menadżer kategorii produktowej HSM.

Nasze certyfikaty

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1 z dnia 2016.05.04); zwanego dalej Rozporządzeniem, informujemy, iż:
  1. Współadministratorami danych osobowych są Pronobel sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, ul. Młyńska 8, 44-100 Gliwice oraz DE Pronobel sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Gliwicach, ul. Młyńska 8, 44-100 Gliwicach. Dane osobowe przetwarzane są w celu:
    • umieszczenia danych osoby, której te dane dotyczą w bazie kandydatów, prowadzenia postępowań rekrutacyjnych z udziałem osób, których dane dotyczą i podjęcia kontaktu z tą osobą w szczególności w celu przedstawienia jej ofert pracy;
    • zawarcia z osobami, których dane dotyczą umów cywilnoprawnych stanowiących podstawę zatrudnienia przy opiece nad osobami starszymi i wykonywania tych umów, a także podjęcia czynności służących przygotowaniu zawarcia tych umów.
  2. Podanie danych osobowych i wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne lecz konieczne do skorzystania z formularza kontaktowego. Dane osobowe są przechowywane do czasu wycofania zgody na przetwarzanie tych danych. Wycofanie zgody uniemożliwi umieszczenie osoby, której dane dotyczą w bazie kandydatów i wykorzystanie podanych danych osobowych do kontaktu w szczególności w celu przedstawienia tej osobie ofert pracy.
  3. Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo uzyskania dostępu do własnych danych osobowych, ich sprostowania i usunięcia, a także żądania ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia danych w warunkach określonych powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Osobie, której dane dotyczą przysługuje też prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych w każdym przypadku zaistnienia podejrzenia, że przetwarzanie jego danych osobowych następuje z naruszeniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
  4. Dane osobowe klienta mogą być przekazywane podmiotom trzecim – agencjom pośrednictwa oraz zleceniobiorcom administratora danych osobowych w związku z realizacją umowy dotyczącej zapewnienia pomocy osobom starszym i/lub chorym przy prowadzeniu gospodarstwa domowego.
  5. Dane osobowe są przechowywane przez okres trwania stosunków prawnych wynikających z zawartych umów, a także po ich ustaniu, przez okres przedawnienia roszczeń związanych z realizacją tych umów, wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
  6. Przysługuje Pani/Panu prawo uzyskania dostępu do własnych danych osobowych, ich sprostowania i usunięcia, a także żądania ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia danych w warunkach określonych powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
  7. Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych w każdym przypadku zaistnienia podejrzenia, że przetwarzanie jego danych osobowych następuje z naruszeniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
  8. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do zawarcia umowy zlecenia/umowy o współpracy w związku z koniecznością identyfikacji strony tej umowy i jej rozliczenia.
  9. Decyzje w oparciu o podane przeze Panią/Pana dane nie są podejmowane w sposób zautomatyzowany.
  10. Dopuszcza się możliwość pozyskania dodatkowych danych osobowych, na podstawie wyrażonej Panią/Pana przeze mnie, dobrowolnej i odwołalnej w każdym czasie zgody. Dane, o których mowa w zdaniu poprzednim służyć będą administratorowi danych do realizacji celu wyraźnie określonego w treści wyrażonej przeze mnie zgody.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych wskazanych w formularzu przez współadministratorów - Pronobel sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, ul. Młyńska 8 oraz DE Pronobel sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Gliwicach, ul. Młyńska 8 w celu umieszczenia moich danych w bazie kandydatów i kontaktowania się ze mną w sprawie ofert pracy.