Praca  dla Opiekunek i Opiekunów osób starszych w Niemczech

Witamina B4 – sposób na młodzieńczą pamięć i idealną figurę

Witamina B4 – sposób na młodzieńczą pamięć i idealną figurę
Jak wszystkie witaminy z grupy B, witamina B4 (inaczej cholina) niezbędna jest do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mózgu. Cholina bierze udział w metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczy, jest składnikiem błon komórkowych. Cholina poprawia pamięć szczególnie u osób w starszym wieku. Ponadto witamina B4 uczestniczy w transporcie cholesterolu i innych lipidów znajdujących się we krwi. Zapobiega odkładaniu się cholesterolu w naczyniach krwionośnych. Jest niezbędna podczas odchudzania, gdyż przyspiesza spalanie tłuszczu w organizmie i zapobiega stłuszczeniu wątroby oraz wspomaga perystaltykę jelit. Uczestniczy również w usuwaniu toksyn z organizmu.
Witamina B4 ułatwia wchłanianie witamin przez jelita i magazynowanie ich w komórkach wątroby.
Cholina jest syntezowana przez organizm, jednak organizm jest w stanie wytworzyć jedynie 2/3 dziennego zapotrzebowania na tą witaminę. Jeszcze mniej produkuje ją w stanie stresu.


Czym grozi nam niedobór witaminy B4, choliny
Na niedobory choliny narażone są osoby karmione pozajelitowo, osoby nadużywające alkoholu oraz osoby żyjące w ciągłym stresie. Objawami niedoboru są:
  • stany lękowe
  • zaparcia
  • bóle głowy
  • wysokie stężenie cholesterolu i trójglicerydów we krwi
  • zaniki pamięci
  • otłuszczenie wątroby i dróg żółciowych
  • drżenia miokloniczne
  • miażdżyca tętnic
  • bezsenność
  • rozdrażnienie

Ciekawostka dla Opiekunów osób starszych: niedobór witaminy B4 jest również jednym z czynników ryzyka wystąpienia nowotworu wątroby.


Nadmiar witaminy B4
Przedawkowanie witaminy B4 również wiąże się z niekorzystnymi objawami, jak na przykład:
  • stany oszołomienia
  • mdłości
  • biegunka
  • niedobory witaminy B6
  • obniżenie ciśnienia tętniczego
  • zaburzenia psychiczne, depresja
  • charakterystyczny rybi zapach z ust i zapach potu


Opiekunko osób starszych, czy wiesz w jakich naturalnych produktach występuje cholina?
Cholinę znajdziemy między innymi w:
  • żółtku jaj
  • wątróbce,
  • kalafiorze,
  • sałacie
  • szpinaku
  • pomidorach
  • grochu,
  • soi,
  • soczewicy,
  • drożdżach,
  • orzechach,
  • móżdżku,
  • sercu
  • płatkach owsianych
  • rybach

Opiekunko osób starszych pamiętaj, że kwas foliowy, inozytol, witamina A, witamina B12 wspomagają wchłanianie choliny. Natomiast cukier, alkohol, kawa utrudniają jej wchłanianie. Wysokie temperatury niszczą cholinę zawartą w naturalnych produktach spożywczych! Ponadto przyjmując suplementy witaminy B4 należy pamiętać o diecie bogatej w wapń. Duże ilości choliny zaburzają stosunek fosforu i wapnia w organizmie.


SZUKASZ PRACY
W NIEMCZECH?

Wypełnij formularz - oddzwonimy!

Prosimy wybrać numer kierunkowy, następnie wpisać numer telefonu zgodnie z przedstawionym przykładem: XXXXXXXXXX
(bez spacji, bez myślników)
Prosimy wybrać numer kierunkowy, następnie wpisać numer telefonu zgodnie z przedstawionym przykładem: XXXXXXXXXX
(bez spacji, bez myślników)
W związku z art. 23 ust. 1 pkt. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133 poz. 883) oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Pronobel sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, przy ul. Młyńskiej 8.

Pytania do naszej Blogerki

Nasze certyfikaty

certyfikat KRAZ