Praca  dla Opiekunek i Opiekunów osób starszych w Niemczech

Witamina B – na zdrowy układ nerwowy (B1)

Witamina B – na zdrowy układ nerwowy (B1)
Witamina B to kompleks 8 witamin. Kiedyś sądzono, że jest to jedna witamina, gdyż funkcją każdej z nich (oprócz B9 i B12) jest przetwarzanie chemicznej energii pożywienia na rodzaje energii potrzebnej w organizmie do podtrzymania procesów życiowych. Dodatkowo łagodzą napięcie nerwowe, poprawiają nastrój oraz sprawność intelektualną.
Organizm nie jest w stanie magazynować witamin z grupy B, a ich nadmiar przyjmowany wraz z pożywieniem, wydalany jest z moczem.

Tiamina – B1
Witamina B1 przekształca chemiczną energię węglowodanów, tłuszczów i alkoholu na energię przydatną dla człowieka. Przede wszystkim zapobiega kumulacji toksycznych produktów ubocznych przemiany materii, które uszkadzają serce i system nerwowy. Wykazuje właściwości antyoksydacyjne.
Naukowcy przypuszczają, że tiamina odpowiada również za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Pomaga zwalczyć chorobę morską oraz półpasiec a także wpływa na prawidłowy wzrost i rozwój kości.

Ciekawostka: Witamina B1 została wyodrębniona jako lek zapobiegający chorobie beri-beri. Czyli chorobie, która powoduje zaburzenia pracy mięśni i niewydolność układu krążenia. Takie objawy mogą prowadzić nawet do śmierci.

Niedobory tiaminy - witaminy B1
Większość niedoborów witaminy B1 występuje przy wysiłku fizycznym i umysłowym u osób starszych, u osób prowadzących aktywny tryb życia, u osób nadużywających alkoholu, kawy i herbaty.


Opiekunko osób starszych, do objawów wynikających z niedoboru witaminy B1 możemy zaliczyć:
  • skurcze i ból mięśni
  • zapalenie nerwów
  • niedowład
  • utrata łaknienia
  • trudności z koncentracją oraz pamięcią, uczucie splątania
  • ogólne zmęczenie
  • niewydolność krążenia,
  • opuchlizna kończyn górnych oraz dolnych

Uwaga, podobne do niedoborów objawy może również wywołać nadmierne spożywanie wraz z pożywieniem enzymów zwanych tiaminazami.
Tiaminazy występują w niektórych produktach surowych jak: borówki amerykańskie, czerwona kapusta, niektóre gatunki ryb. Obniżają one aktywność tiaminy. Osoby spożywające na surowo duże ilości wyżej wymienionych produktów powinny przyjmować więcej witaminy B1.


Nadmiar tiaminy, jak wspomnieliśmy powyżej, wydalany jest z moczem, dlatego nie zaobserwowano skutków przedawkowania witaminy B1.

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę B1
Zaleca się, aby dzienne spożycie witaminy B1 u osób dorosłych wynosiło ok. 1mg.
U mężczyzn jest to 1,3 mg a u kobiet 1,1mg.

Droga Opiekunko, Drogi Opiekunie czy wiecie gdzie występuje witamina B1 (tiamina)?
Dobrym źródłem witaminy B1 są ziemniaki, wieprzowina, wątroba, nerki, orzechy brazylijskie, nasiona dyni, słonecznika, sezamu, różnego rodzaju fasole oraz ryż brunatny.
O tiaminę wzbogaca się również płatki śniadaniowe oraz mąki używane do wyrobu pieczywa.
Witaminę B1 znajdziemy również w kaszy manny, porze, kalafiorze, mandarynkach oraz bananach.

Opiekunko, Opiekunie osób starszych pamiętaj, że ziemniaki tracą więcej tiaminy jeśli gotowane są bez skórki. Ważny jest również fakt, że ryż polerowany zawiera jedynie śladowe ilości witaminy B1 i jest uznawany za jedną z przyczyn występowania choroby beri-beri w krajach, gdzie uchodzi za podstawę żywieniową.

SZUKASZ PRACY
W NIEMCZECH?

Wypełnij formularz - oddzwonimy!

Prosimy wybrać numer kierunkowy, następnie wpisać numer telefonu zgodnie z przedstawionym przykładem: XXXXXXXXXX
(bez spacji, bez myślników)
Prosimy wybrać numer kierunkowy, następnie wpisać numer telefonu zgodnie z przedstawionym przykładem: XXXXXXXXXX
(bez spacji, bez myślników)
W związku z art. 23 ust. 1 pkt. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133 poz. 883) oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Pronobel sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, przy ul. Młyńskiej 8.

Pytania do naszej Blogerki

Nasze certyfikaty

certyfikat KRAZ