Praca  dla Opiekunek i Opiekunów osób starszych w Niemczech

Seniorzy na diecie wegańskiej i wegetariańskiej - bilansowanie składników odżywczych

Seniorzy na diecie wegańskiej i wegetariańskiej - bilansowanie składników odżywczych
Każda osoba ma swoje przyzwyczajenia i nawyki żywieniowe, również niemieccy Seniorzy, którymi opiekują się Opiekunki osób starszych firmy Pronobel bywają wegetarianami czy weganami.
Osoby rezygnujące ze spożywania mięsa powinny kłaść szczególny nacisk na dbanie o zbilansowanie składników odżywczych swojej diety.  

Jakie korzyści płyną z diety wegetariańskiej/wegańskiej?
Badania dowodzą, że wegetarianie 40% rzadziej chorują na raka
Wegetarianie i weganie są statystycznie szczuplejsi ponieważ spożywają mniej tłuszczów nasyconych a więcej błonnika.
Poziom cholesterolu u wegetarian i wegan jest znacznie niższy, dzięki temu maleje u nich zachorowalność na miażdżycę.
Wegetarianie  weganie dzięki spożywaniu większej ilości błonnika rzadziej zapadają na choroby jelit, kamicę żółciową oraz uchyłkowatość jelita.

Składniki odżywcze ważne dla wegetarian (ale nie wegan)? Co do nich należy?

Żelazo
Bezmięsnym źródłem żelaza jest: fasola, soczewica, mąka z pełnego przemiału, mąka owsiana, suszone owoce, ciemnozielone warzywa liściaste, orzechy, pietruszka, wzbogacone płatki zbożowe i żółtka jaj
Żelazo niezbędne jest do tworzenia hemoglobiny w krwinkach czerwonych.
Objawy anemii żelazowej to zmęczenie, apatia, ogólne osłabienie, bladość skóry, tracenie tchu, zaburzenia smaku, dzwonienie w uszach.
Co wspomaga przyswajanie żelaza: witamina C, produkty zawierające żelazo należy łączyć więc z sokami warzywnymi lub owocowymi.

Witamina B12
Bezmięsne źródła witaminy B12 to mleko oraz produkty mleczne, jaja, żywność dodatkowo wzbogacana witaminą B12, mleko sojowe, płatki zbożowe, ekstrakty drożdżowe, preparaty witaminowe.
Witamina B12 jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz w procesie tworzenia krwinek czerwonych.
Objawy niedoborów witaminy B12 to zmęczenie, drażliwość, przeczulica w obrębie stóp i dłoni.

Wapń
Źródłem wapnia jest przede wszystkim: mleko oraz produkty mleczne, wzbogacone produkty sojowe (mleko, jogurty, tofu), orzechy ( w szczególności migdały), ciemnozielone warzywa liściaste, ziarno sezamowe, pestki słonecznika
Wapń niezbędny jest do tworzenia i utrzymania zdrowych kości i zębów, zapobiega osteoporozie.
Objawy niedoboru wapnia to osteoporoza, zwiększona łamliwość kości
Co wspomaga przyswajanie wapnia? Produkty bogate w wapń należy spożywać wraz z witaminą D. Naturalnym jej źródłem są oczywiście promienie słoneczne, ale jest również obecna w margarynie, wzbogaconych produktach zbożowych.

Kwas foliowy
Kwas foliowy występuje w zielonych warzywach liściastych, fasoli, jajach, owocach, orzechach ziemnych, ekstrakcie drożdżowym, pełnoziarnistych produktach zbożowych.
Kwas foliowy niezbędny jest do tworzenia krwinek czerwonych.
Objawem niedoboru kwasu foliowego jest ogólne przemęczenie
 
Pożywienie wegan stanowią WYŁĄCZNIE produkty pochodzenia roślinnego. Niestety nie da się rozwiązać u wegan problemu niedoborów witaminy B12 bez jej suplementacji, ponieważ występuje ona tylko w produktach odzwierzęcych.
 
Mini słowniczek:
Najwazniejsze słówka
polski niemiecki
Dieta wegetariańska
Dieta wegańska
Żelazo
Fasola
Soczewica
Mąka pełnoziarnista
Mąka owsiana
Suszone owoce
ciemnozielone warzywa liściaste
orzechy
pietruszka
płatki zbożowe
żółtka jaj
objawy niedoboru….
Zmęczenie
Apatia
ogólne osłabienie,
bladość skóry
tracenie tchu
zaburzenia smaku
Witaminy
Mleko
produkty mleczne
jaja
mleko sojowe,
ekstrakty drożdżowe
preparaty witaminowe.
Drażliwość
Wapń
Ziarno sezamowe
Pestki słonecznika
vegetarische Diät,  
vegane Diät,  
Eisen,
Bohnen,
Linsen,
Vollkornmehl,  
Hafermehl,  
Trockenfrüchte,
Dunkelgrünes Blattgemüse,
Nüsse,
Petersilie,
Haferflocken,
Eigelb,
Mangelerscheinungen….
Müdigkeit,
Apathie,
allgemeiner Schwächung,
Hautblässe,
Atemlosigkeit,
Appetitlosigkeit,
Vitamine,
Milch,
Milchprodukte,
Eier,
Sojamilch,
Hefeextrakt,
Vitaminpreparate,
Reizbarkeit,
Kalzium,
Sesamkerne,
Sonnenblumenkerne

SZUKASZ PRACY?
Praca w opiece
w Niemczech

Wypełnij formularz - oddzwonimy!

Prosimy wybrać numer kierunkowy, następnie wpisać numer telefonu zgodnie z przedstawionym przykładem: XXXXXXXXXX
(bez spacji, bez myślników)
Prosimy wybrać numer kierunkowy, następnie wpisać numer telefonu zgodnie z przedstawionym przykładem: XXXXXXXXXX
(bez spacji, bez myślników)
W związku z art. 23 ust. 1 pkt. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133 poz. 883) oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Pronobel sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, przy ul. Młyńskiej 8 oraz podmioty partnerskie spółki.

.

Pytania do naszej Blogerki

Nasze certyfikaty

certyfikat KRAZ