Praca  dla Opiekunek i Opiekunów osób starszych w Niemczech

Praktyki akwizytorów - poznaj swoje prawa

Praktyki akwizytorów - poznaj swoje prawa
Na pokazie i od akwizytora - to zapowiedź wygodnych zakupów pod warunkiem, że konsument zna swoje prawa, a przedsiębiorca je respektuje. Podstawowe prawo osób zawierających umowy poza lokalem przedsiębiorcy, to możliwość zrezygnowania w ciągu 10 dni. 22 instytucje po raz pierwszy wspólnie informują o prawach i obowiązkach konsumentów.

Zaproszenie na pokaz kulinarny, „refundowane” badania, telefon o wygraniu nagrody – w wielu przypadkach okazują się pokazem, podczas którego odbywa się sprzedaż kosztownych produktów. Klient często nie jest świadomy handlowego celu takiego zaproszenia. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stale napływają skargi od osób kupujących towary poza lokalem przedsiębiorcy. W wielu przypadkach dają podstawę do podjęcia działań i wyeliminowania nieprawidłowości: od 2013 roku Urząd wydał 42 decyzje dotyczące niezgodnych z prawem praktyk na tym rynku i prowadzi obecnie 56 postępowań. Dziś razem z 22 instytucjami wspólnie przypominamy o następujących zasadach:

Kupujesz od akwizytora - jesteś chroniony

Jeżeli kupujesz towary poza lokalem przedsiębiorcy, czyli np. w domu, na pokazie, prezentacji, możesz zrezygnować w ciągu 10 dni od momentu zawarcia umowy. Ważne: nie liczy się termin dostarczenia towaru, a data, która widnieje na umowie. Przed transakcją sprzedawca musi poinformować o takim prawie i wręczyć formularz odstąpienia od umowy. Konsument dostarcza towar na własny koszt. Może to zrobić osobiście, nadać towar kurierem, czy wysłać paczkę – zawsze za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Formularz można także sporządzić samodzielnie, np.:





Sprawdź, gdzie jesteś

Bądź ostrożny i zawsze pytaj sprzedawcę, czy miejsce, w którym jesteś, to jego siedziba lub oddział. Niektórzy sprzedawcy często celowo zmieniają swoje siedziby, rejestrują jako oddział innej w nowym miejscu. Chcą przez to ominąć przepisy pozwalające na odstąpienie od umowy w ciągu 10 dni.

Praktyczna rada: jeżeli nie wiesz, czy prezentacja odbywa się w lokalu, poproś o przybicie pieczątki na pustej kartce – adres porównaj z tym, który jest zawarty w umowie, którą zamierzasz zawrzeć. Nie ufaj całkowicie zapewnieniom sprzedawcy – samodzielnie poszukaj w umowie informacji o tym, czy masz prawo odstąpienia od umowy. Jeżeli sprzedawca unika odpowiedzi na pytanie, namawia do podpisania kontraktu bez czytania – nie ulegaj presji. Obowiązuje to, co jest napisane w umowie, a nie zapewnienia sprzedawcy.

Zapytaj o sprzedaż

Jeśli nie chcesz uczestniczyć w pokazach połączonych ze sprzedażą, już podczas rozmowy telefonicznej ustal jaki charakter ma spotkanie. Ukrywanie handlowego celu takich zaproszeń to jedna z nieuczciwych praktyk, na którą skarżą się konsumenci. Uważaj na pokazy sprawiające wrażenie refundowanych badań medycznych: w rzeczywistości są to działania marketingowe mające przekonać do właściwości oferowanych produktów paramedycznych. Zawsze poproś o potwierdzenie kwalifikacji eksperta i właściwości sprzedawanych towarów.

Poproś o dowód osobisty

Akwizytor lub sprzedawca na pokazie przed zawarciem umowy muszą pokazać konsumentom dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dowód osobisty. Odmowa powinna wzbudzić podejrzenia klienta.

Szukaj pomocy

Jeżeli nie wiesz, jakie masz prawa lub jak odstąpić od umowy - nie czekaj – skorzystaj z bezpłatnej pomocy: infolinia 800 007 707, rzecznicy konsumentów, Inspekcja Handlowa, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

Informacji o swoich prawach szukaj na stronach internetowych uczestników projektu:
  • Gdy doszło do oszustwa - Prokuratura Generalna.

  • Zawierasz umowę z operatorem telekomunikacyjnym? Ufaj, ale sprawdzaj! - Urząd Komunikacji Elektronicznej.

  • Magia zaproszenia: „refundowane” badania medyczne? Pokaz kulinarny? Uwaga, sprzedaż - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

  • Akwizytor proponuje zmianę sprzedawcy prądu? Poznaj swoje prawa - Urząd Regulacji Energetyki.

  • Pokazy i prezentacje – oszustwa, których nie można udowodnić - Federacja Konsumentów.

  • Wademekum rozsądnego kupowania - Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
<table width="550px" "="">

Miejscowość, data


Imię i nazwisko konsumenta

Adres zamieszkania

Nazwa i adres przedsiębiorcy




Oświadczenie

o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa


Oświadczam, że zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 ze zm.) odstępuję od umowy dotyczącej ............................. nr ..................... zawartej dnia .......... w ...................... Proszę o zwrot kwoty ................ zł (słownie .................. złotych) przekazem pocztowym na adres................ lub na konto nr .........................



podpis konsumenta

SZUKASZ PRACY
W NIEMCZECH?

Wypełnij formularz - oddzwonimy!

Prosimy wybrać numer kierunkowy, następnie wpisać numer telefonu zgodnie z przedstawionym przykładem: XXXXXXXXXX
(bez spacji, bez myślników)
Prosimy wybrać numer kierunkowy, następnie wpisać numer telefonu zgodnie z przedstawionym przykładem: XXXXXXXXXX
(bez spacji, bez myślników)
W związku z art. 23 ust. 1 pkt. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133 poz. 883) oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Pronobel sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, przy ul. Młyńskiej 8 oraz podmioty partnerskie spółki.

.

Pytania do naszej Blogerki

Nasze certyfikaty

certyfikat KRAZ