Praca  dla Opiekunek i Opiekunów osób starszych w Niemczech

Nadciśnienie tętnicze u seniorów - poradnik dla Opiekunek osób starszych

Nadciśnienie tętnicze u seniorów - poradnik dla Opiekunek osób starszych
Kiedy możemy mówić o nadciśnieniu tętniczym?

Drogie Opiekunki, Drodzy Opiekunowie bardzo często pytacie nas, kiedy właściwie zaczyna się nadciśnienie i czy można mówić o konkretnych przyczynach nadciśnienia. O nadciśnieniu mówimy, kiedy ciśnienie krwi wynosi powyżej 140/90 mmHg. Podatność na nadciśnienie rośnie wraz z wiekiem. O ile łatwiej u młodych osób znaleźć przyczynę nadciśnienia w podłożu innych chorób, o tyle nadciśnienie u osób starszych może być samoistne.

Kiedy ciśnienie krwi wynosi 140-159/90-99 mmHg mówimy o nadciśnieniu I stopnia
w przypadku ciśnienia 160-179/100-109 mmHg mówimy o nadciśnieniu II stopnia
natomiast powyżej 180/110 mmHg o nadciśnieniu III stopnia

Opiekunko, Opiekunie pamiętaj! U większości chorych nadciśnienie nie powoduje dolegliwości nawet przez wiele lat. Niestety nieleczone nadciśnienie prowadzi do śmiertelnych powikłań takich jak zawał, udar czy niewydolność nerek.


Jakie są przyczyny nadciśnienia?

Nadciśnienie pierwotne:
O nadciśnieniu tętniczym pierwotnym możemy mówić, kiedy nie ma istotnego podłoża wystąpienia nadciśnienia. Wpływ na nadciśnienie mogą mieć jedynie czynniki genetyczne lub środowiskowe. Stanowi 90% wszystkich przypadków nadciśnienia.

Nadciśnienie wtórne:
U podłoża nadciśnienia wtórnego leżą inne choroby. Występuje najczęściej u osób młodych. Do chorób powodujących nadciśnienie należą:
  • przewlekłe choroby nerek
  • nadciśnienie naczyniowonerkowe
  • zespół Conna
  • zespół Cushinga
  • guz chromochłonny
  • obturacyjny bezdech senny
  • koarktacja aorty

Ciekawostka dla Opiekunów osób starszych: Czy spotkaliście się z sytuacją, kiedy wasi Podopieczni, albo Wy sami, mierzyliście ciśnienie krwi w domu i było idealne, natomiast u lekarza wykazywało podwyższone wartości? Taki stan nazywamy „syndromem białego fartucha”. Przyczyną takiego nadciśnienia jest oczywiście stres a nie konkretna choroba.


Jakie jest ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego?

Jak w przypadku większości chorób, najważniejszy wpływ na wystąpienie nadciśnienia ma nasz styl życia. Czynniki, które mogą wywołać nadciśnienie to:
  • nadwaga lub otyłość (w tym najgroźniejsza otyłość brzuszna)
  • brak aktywności fizycznej
  • palenie papierosów
  • nadużywanie alkoholu
Duże ryzyko wystąpienia nadciśnienia jest również u osób, u których w rodzinie występowały podobne przypadki.


Jakie są objawy nadciśnienia?

Jak wspomnieliśmy po wyżej, nadciśnienie tętnicze przez wiele lat może nie dawać żadnych widocznych objawów. Czasami jedynym objawem jest ot zwykły ból głowy. Z czasem dochodzi jednak do uszkodzenia narządów wewnętrznych, przerostu lewej komory serca, miażdżycy. Zwiększa się ryzyko zawału mięśnia sercowego, udaru mózgu czy upośledzenia czynności nerek.


Jak wygląda leczenie nadciśnienia?

W przypadku nadciśnienia bardzo ważna jest zmiana stylu życia i przyjmowanie leków hipotensyjnych. Leki należy spożywać codziennie o tej samej porze, zgodnie z zaleceniami lekarza.

Osoby u których ciśnienie krwi wynosi powyżej 140/90 mmHg (u osób z cukrzycą i chorobami sercowymi 130/80 mmHG) powinny:
  • zmniejszyć swoją masę ciała do wskaźnika BMI mieszczącego się w graniczach 18,5-25
  • przestać palić papierosy
  • stosować dietę śródziemnomorską w której dominują świeże warzywa, owoce, ryby i oliwa z oliwek
  • zwiększyć swoją aktywność fizyczną i przynajmniej raz dziennie wykonać 30-minutowy szybki spacer
  • ograniczyć spożycie alkoholu
  • ograniczyć spożycie sodu, czyli soli kuchennej praktycznie do minimum.

Jakie produkty mogą przyczynić się do obniżenia ciśnienia krwi?
  1. Rodzynki
Rodzynki świetnie się sprawdzają w przypadku stanu przednadciśnieniowego. Wystarczy przez miesiąc podjadać garść rodzynek trzy razy dziennie aby znacząco obniżyć ciśnienie krwi. Rodzynki zawierają bowiem dużo błonnika i potasu

  1. Buraki
Warto wypijać codziennie 1 szklankę soku z buraków aby obniżyć ciśnienie krwi. Buraki są bogate w azotyny. Mają właściwości rozszerzające i ochronne na naczynia krwionośne. Do produktów wykazujących podobne właściwości należą: bakłażany, kapusta, jarmuż oraz sałata

  1. Siemię lniane
Siemię lniane jest bogate w błonnik i kwasy tłuszczowe omega-3. Rezultat obniżający ciśnienie krwi można zauważyć po pół roku spożywania 30g siemienia lnianego.

  1. Owoce jagodowe
Spożywając codziennie 100g owoców jagodowych można obniżyć ciśnienie krwi nawet o 7,3 mmHg. Wykazują również właściwości obniżające poziom cholesterolu oraz regulujące czynność płytek krwi. Wszystko za sprawą zawartych w tych owocach antocyjanach.

  1. Gorzka czekolada
Tak to prawda, gorzka czekolada może pomóc przy niewielkim nadciśnieniu. Wystarczy spożywać zaledwie kilka kostek tej pysznej przekąski. Ciemna czekolada zawiera bowiem duże ilości flawanoli.

  1. Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia
Oliwa z oliwek zawiera duże ilości antyoksydantów – polifenoli, które obniżają ciśnienie krwi nawet o ok 7,91 mmHg.

  1. Jajka
Pewien składnik jajka posiada właściwości hipotensyjne.



Dbajmy o swoje ciśnienie i ciśnienie swoich podopiecznych prowadząc zdrowy tryb życia i stosując się do zdrowej diety!

SZUKASZ PRACY
W NIEMCZECH?

Wypełnij formularz - oddzwonimy!

Prosimy wybrać numer kierunkowy, następnie wpisać numer telefonu zgodnie z przedstawionym przykładem: XXXXXXXXXX
(bez spacji, bez myślników)
Prosimy wybrać numer kierunkowy, następnie wpisać numer telefonu zgodnie z przedstawionym przykładem: XXXXXXXXXX
(bez spacji, bez myślników)
W związku z art. 23 ust. 1 pkt. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133 poz. 883) oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Pronobel sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, przy ul. Młyńskiej 8.

Pytania do naszej Blogerki

Nasze certyfikaty

certyfikat KRAZ