Praca  dla Opiekunek i Opiekunów osób starszych w Niemczech

Nadciśnienie tętnicze – co wyeliminować z diety Seniora z nadciśnieniem?

Nadciśnienie tętnicze – co wyeliminować z diety Seniora z nadciśnieniem?
Nadciśnienie tętnicze to częsta przypadłość seniorów. Jednym z powodów nadciśnienia u osób po 80 roku życia jest sztywność naczyń krwionośnych. Skuteczna terapia hipotensyjna, która prowadzi do obniżenia ciśnienia skurczowego i rozkurczowego, wpływa na spadek zachorowalności i śmiertelności. Dodatkowo w leczeniu nadciśnienia może pomóc odpowiednia dieta.

Najbardziej na nadciśnienie narażone są osoby jadające tłusto i słono, dlatego dieta Seniora nie powinna zawierać tych dwóch składników. Honorowe miejsce w diecie Seniora z nadciśnieniem powinien zająć czosnek ze względu na duże ilości siarki. Mniej narażone na nadciśnienie są wegetarianie, ze względu na spożywanie dużej ilości warzyw i owoców bogatych  witaminę C, potas oraz wapń.

Aby mieć większą kontrolę nad ciśnieniem powinniśmy ograniczyć przynajmniej o połowę spożywanie białego pieczywa, makaronów, białej mąki, białego ryżu, drobnoziarnistej kaszy oraz żółtek jaj. Najbardziej niekorzystne w diecie są słodycze, pełnotłuste mleko i pełnotłuste przetwory mleczne, tłuste mięsa i wędliny, wędzone ryby, żywność konserwowa, koncentraty, zupy w proszku, gotowe sosy, chipsy, słone paluszki, orzeszki ziemne oraz fast food.

Dieta Seniora z nadciśnieniem powinna zawierać dużo potasu, który obniża ciśnienie skurczowe nawet o 5 mmHg a rozkurczowe o 4 mmHg. Potas przyspiesza również wydalanie wody i soli z organizmu, dzięki czemu wspomaga obniżanie wagi. Im więcej potasu w diecie tym mniejsze ryzyko udaru mózgu!

Ważne! Wyjątek spożywania potasu stanowią osoby, które mają problemy z nerkami. Te osoby powinny skonsultować się z lekarzem odnośnie diety obniżającej ciśnienie.

Najwięcej potasu znajdziemy w pomidorach i ich przetworach, ziemniakach, warzywach liściastych, cytrusach i pestkach słonecznika.
Kolejnym składnikiem diety Seniora, którego niedobór powoduje podwyższone ciśnienie jest Witamina C. Witaminę C znajdziemy głównie w kapuście, cytrusach, porzeczkach, aronii oraz żurawinie.

Chlorek sodu, czyli popularna w kuchni sól kuchenna jest główną przyczyną nadciśnienia tętniczego. Mimo, że jest potrzebna do utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej wewnątrz organizmu, jej nadmiar powoduje zwężenie naczyń krwionośnych oraz zatrzymanie soli i wody w organizmie. Pamiętajmy, że im mniej soli tym leki hipotensyjne lepiej działają. Ograniczenie soli kuchennej do 5g dziennie obniża ciśnienie tętnicze nawet o 10mmHg.

Czy zatem zastąpić sól kuchenną? Można w zamian użyć ziół takich jak kminek czy majeranek. Osoby które nie wyobrażają sobie potraw bez soli mogą również użyć zamiennika soli – chlorku potasu.

Przy nadciśnieniu niekorzystne są również tłuszcze zwierzęce, które powinniśmy zamienić tłuszczami roślinnymi takimi jak oliwy czy olej z orzechów włoskich, sezamu czy rzepakowy.  

SZUKASZ PRACY?
Praca w opiece
w Niemczech

Wypełnij formularz - oddzwonimy!

Prosimy wybrać numer kierunkowy, następnie wpisać numer telefonu zgodnie z przedstawionym przykładem: XXXXXXXXXX
(bez spacji, bez myślników)
Prosimy wybrać numer kierunkowy, następnie wpisać numer telefonu zgodnie z przedstawionym przykładem: XXXXXXXXXX
(bez spacji, bez myślników)
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych wskazanych w formularzu przez współadministratorów - Pronobel sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, ul. Młyńska 8 oraz DE Pronobel sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Gliwicach, ul. Młyńska 8 w celu umieszczenia moich danych w bazie kandydatów i kontaktowania się ze mną w sprawie ofert pracy.

Pytania do naszej Blogerki

Nasze certyfikaty

certyfikat KRAZ