Praca  dla Opiekunek i Opiekunów osób starszych w Niemczech

Choroba przeciążeniowa kręgosłupa – jak zapobiegać

Choroba przeciążeniowa kręgosłupa – jak zapobiegać
Bóle kręgosłupa dotyczą ludzi w każdym wieku i mogą mieć różne przyczyny. Wśród kobiet pracujących w opiece nad osobami starszymi możemy mieć do czynienia z chorobą przeciążeniową kręgosłupa.


Choroba przeciążeniowa kręgosłupa może rozwijać się wiele lat. Jej przyczyna związana jest z niewłaściwą eksploatacją kręgosłupa: noszeniem niewłaściwego obuwia, podnoszeniem ciężarów w niewłaściwy sposób, oraz niepotrzebnym schylaniem się podczas sprzątania.
Z powodu niewłaściwego działania siły oraz przeciążeń poszczególne elementy kręgosłupa zużywają się i powodują ból.


Jak zapobiegać chorobie przeciążeniowej kręgosłupa?
  1. Odpowiedni chód
Jedną z przyczyn niewłaściwej eksploatacji kręgosłupa jest nieprawidłowy chód: przygarbiona postawa, powłóczysty krok. Taki sposób chodzenia omija fazę wyprostu bioder, prowadzi do ich przykurczu i powoduje przeciążenie lędźwiowego odcinka kręgosłupa.
Rada: Staraj się chodzić bardziej energicznie i sprężyście.


Błędem jest również chodzenie „na bosaka” po twardej powierzchni (panele, płytki). Powoduje tworzenie się mikrourazów stawów i kręgosłupa.
Rada: chodzenie bez butów wskazane jest tylko po powierzchni amortyzującej takiej jak trawa, piasek, dywan. Do chodzenia po domu wybieraj wsuwane klapki. Dzięki temu nie będziesz musiała schylać się podczas ich ubierania.


Problemy z kręgosłupem mogą mieć również kobiety, które na co dzień chodzą w butach na wysokim obcasie z wąskimi noskami.
Rada: Buty na wysokim obcasie zakładaj tylko na wyjątkowe okazje. Na co dzień wybieraj buty z tworzyw naturalnych, z szerokimi noskami, dobrze stabilizujące staw skokowy. Podeszwa buta powinna być wykonana z miękkich tworzyw amortyzujących, jeśli jest twarda można dokupić amortyzujące wkładki. Obcas w bucie powinien mieć 2-3 cm.

  1. Noszenie zakupów
Wielu z nas nie przywiązuje wagi do noszenia zakupów. Niestety niewłaściwe ich noszenie prowadzi do zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa i przyczynia się do dolegliwości bólowych.
Rada: rozkładaj ciężar zakupów na dwie ręce. Zapobiegnie to nienaturalnemu pochylaniu się ciała na boki. Używaj toreb z krótkimi uchwytami. Najlepszym rozwiązaniem jest noszenie zakupów w plecaku lub w torbie z kółkami.

  1. Wstawanie z łóżka
Prawidłowe wstawanie z łóżka może uchronić kręgosłup przed poważnymi kontuzjami. Warto prawidłowe nawyki wstawania z łóżka wpoić również podopiecznym.
Rada: Jeśli leżysz na wznak przekręć się na bok, ugnij nogi, podeprzyj się rękami i opuść nogi na podłogę. Podnieś się z pozycji siedzącej podpierając się rękami o krawędź łóżka. Mięśnie kręgosłupa potrzebują czasu aby „obudzić się” z rana dlatego wszelkie czynności, które wymagają schylania powinno się odłożyć na później.

  1. Podnoszenie przedmiotów
Nieprawidłowe podnoszenie przedmiotów z podłogi może przyczynić się do bólu kręgosłupa w odcinku lędźwiowym lub bólu barku. Nie należy energicznie schylać się po przedmiot. Takie zachowanie znacznie przeciąża kręgosłup i prowadzi do poważnych kontuzji.
Rada: Przykucnij podpierając się kolana lub krzesła i dopiero z takiej pozycji podnieś leżący przedmiot. Nie należy się obracać w trakcie schylania.

  1. Podnoszenie ciężarów
Ciężary należy podnosić z kolan. Wtedy odciążamy kręgosłup. Ciężkie przedmioty, jeśli to możliwe, lepiej przesuwać niż przenosić. Należy przy tym pamiętać, że bezpieczniejsze dla kręgosłupa jest popychanie niż ciągnięcie.


Podnoszenie podopiecznego z podłogi:
Jeśli zdarzy się nam sytuacja, że będziemy musiały przenieść podopiecznego z podłogi na łóżko powinniśmy stanąć za podopiecznym, ugiąć i rozstawić kolana w przysiadzie, uchwycić podopiecznego pod pachy, przeciągnąć go do siebie i stopniowo podnosić się wykorzystując mięśnie nóg.

  1. Sprzątanie
Podczas sprzątania powinniśmy unikać nadmiernego schylania się.
Rada: Wyreguluj rurę odkurzacza aby nie zginać pleców, prasuj na siedząco (deska do prasowania powinna znajdować się na wysokości pasa).

SZUKASZ PRACY
W NIEMCZECH?

Wypełnij formularz - oddzwonimy!

Prosimy wybrać numer kierunkowy, następnie wpisać numer telefonu zgodnie z przedstawionym przykładem: XXXXXXXXXX
(bez spacji, bez myślników)
Prosimy wybrać numer kierunkowy, następnie wpisać numer telefonu zgodnie z przedstawionym przykładem: XXXXXXXXXX
(bez spacji, bez myślników)
W związku z art. 23 ust. 1 pkt. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133 poz. 883) oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Pronobel sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, przy ul. Młyńskiej 8.

Pytania do naszej Blogerki

Nasze certyfikaty

certyfikat KRAZ